Wat is assertiviteit? Hoe kan ik assertiever zijn in mijn werk?

Wat is assertiviteit? Hoe kan ik assertiever zijn in mijn werk?

Overweeg in dit korte artikel waarom assertiviteit essentieel is op kantoor en ontdek een paar manieren waarop je assertief kunt worden in je dagelijkse leven. Echt assertief gedrag op de werkvloer is niet altijd gemakkelijk te herkennen. Dit komt omdat er een goed evenwicht is tussen assertiviteit en agressiviteit, en mensen kunnen de neiging hebben om de twee te verwarren.

De basis van assertiviteitstraining is te herkennen wanneer je assertief en agressief bent. Dit geeft u inzicht in hoe u zich in bepaalde interpersoonlijke situaties kunt gedragen. Onthoud dat assertiviteit voor verschillende mensen anders betekent Zelfvertrouwen cursus – Claudia's blog. Ik zou mijn collega bijvoorbeeld nooit als te agressief bestempelen, simpelweg omdat ik niet wist wat hij deed of hoe hij zich gedroeg. Ik zou de situatie beoordelen, bepalen of er inderdaad een geldige reden was om op die manier te denken, en dan zou ik beslissen of ik al dan niet een assertief gesprek wilde aangaan. Als ik zou besluiten dat het in mijn beste belang was om passief te blijven, zou ik manieren leren om mijn positie op het werk te doen gelden.

Het concept van assertiviteit bestaat al heel lang, maar veel mensen hebben het gevoel dat ze geen andere keus hebben dan zich als agressieve mensen te gedragen. Als je het gevoel hebt dat je agressief of overdreven opdringerig bent, kijk dan hoe je je gedraagt en kijk of er iets is dat je kunt veranderen. Misschien is dat zo, kijk maar eens hoe je omgaat met soortgelijke situaties op kantoor, praat je je er doorheen? Probeer je je baas te overrompelen om je de promotie te geven? Er zijn momenten waarop je meer indirect moet zijn, als je erin slaagt om deze subtiele vorm van assertiviteit uit te voeren, zul je je in de toekomst beter voelen over je vermogen om met assertieve situaties om te gaan.

Voor meer informatie zie: Assertiviteit en Zelfvertrouwen Cursus

Published by